lördag 20 april 2013

Wayne's Coffee - skärpning tack!

Igår fikade vi på Wayne's Coffee i Barkarby. Jag köpte en (glas)flaska hallonlemonad och blev erbjuden ett plastglas modell större. Plasten var märkt 5, en i sammanhanget relativt okej plast för mat och dryck, men det kändes bara så onödigt med plastmugg när vi skulle fika där och inte ta take away.

Jag frågade om jag kunde få ett riktigt glas eller en porslinsmugg istället men fick nej.

Mitt sällskap ville gärna ha ett glas vatten och till det fanns det endast mindre plastmuggar, märkta med en 6a.

I boken Förgiftad av Rick Smith och Bruce Lourie jag läst följande kom ihåg-ramsa om plastmärkning: "4, 5, 1 och 2, annars giftigt - låt det stå".

Det slutar med att mitt sällskap får sitt vatten i min plastmugg märkt 5 och jag halsar ur min glasflaska.

Under fikat kan jag inte sluta tänka på vilka ofantliga mängder plastmuggar som förbrukas här varje dag, helt i onödan. Kaffe får man i porslinsmugg, men inte kalla drycker. Uppenbarligen finns det en diskmaskin, så det kan inte vara därför man får plastglas till vatten och kalla drycker.

Visst, personalen får mindre disk, men vilka konsekvenser får det för miljön? Det känns som att Wayne's Coffee ligger rejält efter i sitt miljötänk.

Skärpning tack!

PS. en enkel sak man själv kan göra för att påverka är att alltid fråga efter glas eller porslin när man slentrianmässigt erbjuds plast.
För din egen skull, för att slippa få i dig kemikalier som läcker från plasten. Och för miljöns skull. De flesta plaster kan inte brytas ned av naturen och den plast vi tillverkar ansamlas allt mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar