fredag 26 april 2013

Ut: deodorant In: bikarbonat

I våra vanliga hygienprodukter döljer sig en hel del kemikalier och ibland undrar man hur de har tänkt. Har producenterna någon aaaaaning om vilka substanser de stoppar i produkterna och vilka effekter de har på människan och miljön?

I höstas slutade jag med min vanliga deodorant från Nivea som jag använt dagligen utan att fundera över det. Problemet var bara att jag luktade svett utan deo. Jag prövade ett antal olika från hälsokosten men redan vid lunch luktade jag mer än vad som är godtagbart på en vanlig arbetsplats.

Vid årsskiftet någon gång läste i en blogg jag gillar att man kan använda vanlig bikarbonat som deodorant. Jag provade och det funkade! Jag tar typ en halv tesked bikarbonat i handen, blandar med några droppar vatten och smetar ut under armarna. Jag svettas lika mycket som förut men det luktar inte!

Bild lånad från mathem.se

2 kommentarer:

  1. Hej och vad kul att du gillar min blogg! Jag måste ta och försöka plöja igenom din blogg en dag, för det är mycket intressant att ta del av!

    Heja bikarbonat-deo! :)

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för att du läser och kommenterar! Min allra första kommentar på den här bloggen, kul!

    Och heja bikarbonat-deo!

    SvaraRadera