fredag 19 april 2013

Konsumenter har rätt till information om skadliga ämnen i varor

Jag läser att enligt EUs kemikalielagstiftning (REACH) måste alla som tillverkar, importerar eller säljer varor i EU kunna svara konsumenter inom 45 dagar om deras varor innehåller någon av de potentiellt skadliga kemikalier som finns på den så kallade kandidatlistan i en viss mängd.

Kandidatlistan är som jag har förstått det en lista med kemikalier som inte är förbjudna, åtminstone inte ännu, men som befaras vara skadliga. Den är alltså inte en komplett lista över skadliga ämnen, men ändå något.

Här kan man läsa Keminkalieinspektionens information om REACH för nybörjare. Och här finns ett färdigskrivet brev man kan kopiera och använda för att mejla företag om man vill fråga om grejerna därhemma innehåller någon av ämnena på kandidatlistan.

Aha! tänker jag, är det inte svårare än så, och så sätter jag igång och mejlar.

Jag tänker att det gör dubbel nytta, dels får jag veta lite mer om innehållet i våra saker hemma och dels får några av företagen kanske mer kännedom om sina skyldigheter som tillverkare/importör/återförsäljare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar